vrijdag 2 april 2010

SITE2010: Keynote Science, Technology, Engineering and Math Education

De ochtend van de laatste dag van de conferentie begint met een panel waarbij elk van de leden iets vertellen over STEM: Science, Technology, Engineering and Math Education. Voordat ze dat doen moeten we allemaal een aantal vragen beantwoorden via het ActivExpression systeem van Promethean.
Met behulp van stemkastjes en een mobiel digibord kunnen we antwoord geven op een aantal vragen rondom onderwijs en activiteiten die onze studenten uitvoeren en de resultaten worden direct op het bord gepresenteerd.

Het panel gaat in op "Putting the "E" into STEM Preparation for all Teachers". Een van de panelleden geeft aan dat als je alles wegneemt wat ook maar iets te maken heeft met "engineering", we dan zonder kleren op het gras zouden zitten op dit moment en dat dan een heel andere conferentie zou zijn :-). Grappig natuurlijk, maar dat is wel de boodschap die we via het KWTO ook willen overbrengen: alles om ons heen heeft te maken met techniek. En al die dingen kunnen aangegrepen worden om vragen over te stellen en om over te leren. Ons uitgangspunt daarbij is dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn en dat je dat inderdaad als leerkracht zou moeten aangrijpen om deze kinderen enthousiast te houden voor een interessant onderwerp..

Interessant is dat er verder gezegd wordt dat "engineering" misschien wel heel eng klinkt voor docenten, maar dat mensen van engineering eigenlijk vooral aan het ontwerpen zijn. Misschien moeten we het daarom meer hebben over ontwerpproblemen waarin verschillende soorten mensen (engineers, maar ook vormgevers, onderwijsmensen, sociologen, biologen, etc.) samenwerken aan een ontwerpprobleem.

Tijdens de presentatie moeten wij toch wel aan ons KWTO-werk denken en aan het Nederlandse "technasium".. Misschien doen we het in Nederland toch nog niet zo heel erg slecht..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten