Tijdens haar keynote noemde Allison Rossett de term "captology". Omdat dit me interessant leek ben ik eens gaan zoeken op internet. Volgens Wikipedia betekent captology het volgende: the study of computers as persuasive technologies. This area of inquiry explores the overlapping space between persuasion in general (influence, motivation, behavior change, etc.) and computing technology. This includes the design, research, and program analysis of interactive computing products (such as the Web, desktop software, specialized devices, etc.) created for the purpose of changing people's attitudes or behaviors.
Op Stanford hebben ze een onderzoeksgroep die zich hiermee bezighoudt. Zij doen onderzoek naar de manier waarop technology zoals websites of mobiele telefoons zo ontworpen kunnen worden dat ze een verandering teweeg kunnen brengen in wat mensen doen en waar ze in geloven. Volgens de onderzoekers zou dit ook een verandering teweeg kunnen brengen in onderwijs/training. Als voorbeeld van persuasive software geven zij Quitnet.com (stoppen met roken) en als voorbeeld van persuasive devices geven ze Baby Think It Over, een "teen pregnancy prevention doll".
Interessant om eens verder over na te denken..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten