zondag 14 november 2010

TPACK-NL, the game

De afgelopen maanden hebben mijn collega Joke Voogt en ik een aantal workshops en colleges verzorgt over TPACK. Naast een algemene introductie over het TPACK model houden we de worskhops/colleges graag zo interactief mogelijk. Daarbij maken we onder andere gebruik van een vertaalde versie van "The TPACK Game", namelijk TPACK-NL, the game. Het idee achter het spelletje is niet zo moeilijk, maar levert leuke/interessante voorbeelden en discussies op rondom de integratie van ict in het onderwijs.

Via onze TPACK-NL website kun je het spel downloaden en zelf spelen. Ter voorbereiding moet je een aantal kaartjes uitprinten en -knippen en deze in 3 verschillende doosjes of zakjes doen. Het idee is dat je individueel of in groepjes uit elk van de 3 doosjes een kaartje trekt en dan op basis van deze 3 kaartjes een realistisch voorbeeld bedenkt van een activiteit die je in een les zou kunnen uitvoeren. Als alternatief kun je ook 2 kaarten uit de doosjes trekken. Op basis van die 2 kaartjes moet een 3e van het missende doosje erbij bedacht worden. Trek je bijvoorbeeld uit de doosjes/zakjes “Pedagogy” en “Content” een kaartje, dan moet je een “Technology” bedenken die past bij de didactische aanpak en het inhoudsdomein en daarna nadenken over een realistisch voorbeeld van een activiteit die je in een les zou kunnen uitvoeren.

Mocht je het spel downloaden en gaan gebruiken dan hoor ik graag wat de ervaringen zijn!

6 opmerkingen:

  1. Dag Petra. Ik kom op je site via een blogberichtje van Wilfred Rubens. En ik word wel nieuwsgierig naar dit spel. Voor ik het ga downloaden heb ik wel een vraag aan je... als je het hebt over ICT toepassingen, vallen daar dan ook social media tools onder?

    Sibrenne Wagenaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Sibrenne,
    Jazeker kunnen daar ook social media tools onder vallen. Deze zitten nog niet uitgebreid in de technologiekaartjes, maar de kaartjes zijn natuurlijk aan te passen, zodat je het spel in een specifieke context kan spelen! Als je het Word-bestand wilt ontvangen (makkelijker aanpasbaar wellicht), dan hoor ik het wel!
    groeten, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig idee en leuke uitvoering! Lijkt me ideaal om met docenten en/of management het gesprek aan te gaan over het gebruik van ICT in het onderwijs. Misschien is het een idee om een de template voor de kaarten ook te publiceren, zodat mensen zelf kaarten kunnen toevoegen aan het spel? Als ik naar de content-kaarten kijk, vind ik het abstractieniveau nog vrij hoog. Je zou het spel echter best binnen een vakgroep kunnen spelen, bijvoorbeeld de vakgroep wiskunde. Dan heb je echter meer op detailniveau content-kaarten nodig, die bijvoorbeeld over oppervlakte berekenen, meetkunde, algebra, of getaltheorie gaan. Maar ook de technology-kaarten kunnen worden aangevuld. Je zou bijvoorbeeld nog simulaties, applets, (serious) games kunnen toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Maarten,
    Het abstractieniveau van de content-kaarten is inderdaad hoog. Ik heb zelf het spel tot nu toe met name gebruikt om discussies over de integratie van ict in het onderwijs en de mogelijkheden van ict in het onderwijs op te starten en daar zijn de kaartjes zeer geschikt voor. Wil je binnen een vak(gebied) de discussie aan of zelfs gaan ontwikkelen, dan zou je natuurlijk de content-kaarten kunnen aanpassen aan die situatie/context! Niet voor niets staat de blauwe context cirkel om het TPACK model heen..
    Maar bedankt voor de suggestie, ik zal op www.tpacknl.nl ook een leeg template zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Petra,
    Interessant die game. Zijn er ook voorbeelden van het gebruik binnen een MBO setting?
    Met name de 'content kaarten' zullen hiervoor aangepast moeten worden.
    Mieke van Keulen (oud TO-studiegenoot!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Mieke,
    Ik heb zelf geen ervaring binnen het MBO, maar daar moeten de kaartjes ook wel op aan te passen zijn! Proberen? :-)
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen