De tweede keynote speaker tijdens de Online Educa was Brian Durrant, hoofd van de London Grid for Learning. Aan de hand van een aantal filmpjes liet hij zien wat de meerwaarde van ict is in het po, vo en speciaal onderwijs. De belangrijkste boodschap was dat ict voor zowel de lerende, de leraar als de directie van de school een grote meerwaarde kan hebben. Bij de lerende gaat het dan vooral om het motiverende aspect van ict, de mogelijkheid om flexibel te leren en de "sense of achievement": doordat je online werkt zie je zelf wat je hebt gedaan of gemaakt, maar je kunt het ook aan anderen laten zien. Voor de leraar heeft ict vooral een ondersteunende rol, met name daar waar het gaat om het structureren en organiseren van materiaal. Als belangrijke meerwaarde voor de directie van een school werden de mogelijkheid om samen te werken met andere scholen genoemd, maar ook het hebben van een enthousiaste staf die het leuk vindt om met ict les te geven.
Niet veel nieuws moet ik eerlijk zeggen, maar wat wel interessant was is de aanpak van "school leadership teams". In onze vakgroep werken we de laatste tijd veel met "docentontwerpteams", waarbij docenten samenwerken om het onderwijs te veranderen/verbeteren en op die manier direct te werken aan hun eigen professionalisering. School leadership teams werken via hetzelfde principe, maar dan op het niveau van de directie van de school. Degene die verantwoordelijk zijn voor het nemen van beslissingen op schoolniveau komen regelmatig samen om visie en strategie te bepalen. Daarbij gaf Brian Durrant aan dat bij elkaar komen niet genoeg is, maar dat de school leaders ook training moeten krijgen over bijvoorbeeld change management.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten