woensdag 5 maart 2008

Second Life, toch wel leuk!

Ik was gisteren bij Innovatium, "dé plek om vernieuwende ICT-projecten uit het hoger onderwijs te presenteren". Net als voorgaande jaren werden flink wat workshops verzorgd over de laatste ontwikkelingen in het onderwijs als het gaat om ict of nieuwe media. De meest interessante voor mij was de presentatie van Paul Dirckx over de virtuele Fontys Campus in Second Life. Zelf schreef ik eerder over SL dat ik het nog lastig vind om in die wereld iets goed voor elkaar te krijgen, dat ik nog niet echt werkende onderwijsvoorbeelden had gezien en dat ik het er eigenlijk helemaal niet zo mooi uit vond zien. De laatste twee opmerkingen staan nu in de verleden tijd. Ik heb iets moois gezien wat werkt! Ik had al wel eerder van het project bij Fontys gehoord, maar nog nooit in het echt gezien. Het zag er niet alleen mooi uit, maar er is ook uitgebreid nagedacht over de mogelijkheden van een dergelijke wereld en de toepassing daarvan in het onderwijs. Live overleg met docenten via videoverbinding of praten via je avatar, het spelen van rollenspellen, games om je kennis te testen, studenten die zelf dingen ontwerpen en creëren,.. geweldig. Ik ga toch maar weer eens aan de slag met mijn alter ego in SL, misschien kan ik wel eens een reisje maken naar het Fontyseiland...

maandag 3 maart 2008

International Edubloggers Directory


Ik heb weer een nieuwe netwerktool gevonden... de International Edubloggers Directory. Vorige week al getwijfeld of ik me aan zou melden en het vandaag dan toch gedaan. Ik ben benieuwd of dit weer nieuwe contacten oplevert!

Location-based mobile learning

Ik heb een nieuwe telefoon... eentje met gprs en GPS! Leuk zul je misschien denken, dan heb je eindelijk je eigen navigatie-apparaatje, maar voor mij gaat het iets verder. Ik doe namelijk aan geocaching. Geocachen is het zoeken naar een schat met behulp van coordinaten. Een beschrijving van de "schat" (over het algemeen een doosje met een logboekje en wat kleine dingetjes die je kan ruilen) inclusief de coordinaten staan op een website. De coordinaten voer je in in je gps, ik heb bijvoorbeeld deze, je print de beschrijving uit en je gaat op pad. Soms kan je direct naar de coordinaten navigeren, soms zitten er wat tussenstappen in met puzzeltjes die je moet oplossen om zo nieuwe coordinaten te krijgen. Over het algemeen liggen de schatten in een mooie omgeving of op een interessante plek. En daar loop je dan met je gps en je papieren uitdraaien, je pen en het iets dat je wilt gaan ruilen.
Vanaf vandaag loop ik alleen met m'm mobiel door het bos. De beschrijving kan ik downloaden op m'n telefoon, de coordinaten ook en die kan ik ook direct invoeren en de telefoon z'n werk laten doen. Geweldig!

Wat zou het mooi zijn als ik zoiets ook in m'n onderwijs kan integreren.. Er zijn natuurlijk al een aantal leuke voorbeelden waarbij een mobieltje of een pda gebruikt wordt, bijvoorbeeld het Manolo project en ik kwam laatst het Veenquest project van de NHL tegen. Ook buiten het onderwijs zijn leuke voorbeelden te vinden. Alleen al in en rond Enschede heb je bijvoorbeel Abel en Droombeek.

Maar hoe kan ik nu studenten kennis laten maken met dit soort leuke technologie? Misschien moet ik ze eerst maar eens op pad sturen met zo'n ding. Hoewel.. uit mijn onderzoekje dat ik elk jaar bij de 1e-jaars studenten uitvoer blijkt elke keer weer dat ze, hoewel ze tot de "Net Generation" behoren, nog niet dit soor apparaten tot hun beschikking hebben.. En om nu meteen mijn nieuwe mobieltje uit te lenen...

Een van mijn (oud)studenten, Kirsten Veelo, heeft overigens tijdens haar afstuderen onderzoek gedaan naar location-based mobile learning bij het project Games Atelier van De Waag. De moeite waard om eens naar te kijken!